Jak se správně opalovat?

Nachytejte bronz se zdravou pokožkou!

Rtuť na teploměru stoupá do závratných výšin a konečně je tady dlouho očekávané léto, které všichni milují! Kdo by totiž neměl rád koupání, návštěvu turistických atrakcí či dlouhé večery na zahradě či terase se sklenkou něčeho dobrého? K létu také bez pochyb patří opalování, a proto vám přinášíme tipy, jak si pobyt na sluníčku užít zdravě a bezpečně!

CO ZPŮSOBUJE OPÁLENÍ?

Opalování je proces, kdy naše pokožka reaguje na dopad slunečních paprsků. Jde v podstatě o obranu kůže před UV zářením. Sluneční paprsky aktivují podkožní buňky melanocyty, které vytvářejí látku melatonin. To je pigment, který do sebe v omezené míře dokáže absorbovat UV záření. 

Pokud máte fototyp kůže, který produkuje melatoninu dostatek, vaše kůže při pobytu na slunci zhnědne, pokud máte světlé vlasy a pokožku, je pravděpodobné, že se hned spálíte. I tak se ale doporučená doba strávená na slunci bez opalovacího přípravku pohybuje v rozmezí několika minut. 

Pro pochopení toho, jak moc může být slunce pro naši kůži nebezpečné, je nutné vědět, že UV neboli ultrafialové záření má 3 složky:

UVA - proniká hluboko do kůže, kde narušuje tvorbu kolagenu. Kůže je dehydratovaná, ztrácí pružnost a vznikají vrásky.

UVB - způsobuje spálení. Při velkém působení způsobuje poškození kůže a rakovinu.

UVC - naštěstí absorbuje ozónová vrstva a na naši pokožku se tak nedostane.

Na tomto místě je dobré uvést, že opalování na slunci a v soláriu se od sebe moc neliší. Princip zhnědnutí kůže je totožný. V soláriu ovšem působí pouze UVA a UVB záření a i zde byste si měli dát pozor na negativní vlivy. Jak se správně opalovat v soláriu by vás personál měl informovat hned při první návštěvě. Pokud se tak nestalo, pak čtěte pozorně dál.

Chceme, abyste si vaši letní dovolenou v Čechách či za hranicemi užili v klidu a v bezpečí. Jaké jsou tedy tipy na zdravé opalování od Spa.cz?

PŘÍPRAVA NA OPALOVÁNÍ ZAČÍNÁ UŽ PŘED DOVOLENOU

Kůže je největším orgánem našeho těla. Je to vnější obal, který chrání naše vnitřní orgány. Jako takový si zaslouží mimořádnou péči po celý rok. 

Pokud plánujete letní dovolenou a víte, že se budete chtít opálit, je dobré začít s přípravou včas. Pokožku je samozřejmě dobré hydratovat a dodávat jí potřebné živiny pomocí tělových krémů, pleťových mlék či pečujících olejů, ale je důležité myslet i na to, že ke zdravému vzhledu a bezpečnému opálení je vhodné kůži podpořit i zevnitř.

Pro zabránění předčasnému stárnutí a tvorbě vrásek, které mohou vzniknout v důsledku působení UVA paprsků, se doporučuje užívat doplňky stravy. Nejvíce doporučovaný je kolagen, a to jak ve formě tablet, tak i jako rozpustný prášek, a pak také vitamíny A, C a E. Nic nezkazíte, ani pokud si dopřejete pořádnou dávku betakarotenu, který snižuje citlivost na sluneční záření. Užívat lze jak syntetický, tak i v přírodní ve formě mrkve, kapusty či sladkých brambor.

Lépe snášet pobyt na slunci vám také pomůže antioxidační látka lykopen, která se nachází v červeném melounu a v rajčatech.

KDO MAŽE, TEN JEDE

Jak vybrat opalovací krém, abyste vaši kůži ochránili co nejlépe? Důležité je se při výběru přípravků na opalování řídit hodnotou tzv. SPF či OF. 

SPF čili sun protect factor udává, jak dlouhou dobu můžete na slunci po použití přípravku bezpečně pobýt. Klíčem pro určení času je výpočet:

Přirozená doba odolnosti vašeho fototypu x hodnota SPF = počet minut, které vás dělí od spálení pokožky.

Pokud například odpovídáte typicky středoevropskému fototypu č. III, pak na slunci můžete bez obav být bez ochrany 20 minut. Když se tedy namažete krémem s ochranou SPF 50, na slunci můžete zůstat téměř celý den. Tento údaj je však nutné brát s rezervou. Pot či voda krém z pokožky smývají, a proto se doporučuje nanášet ochranný přípravek každé 2 hodiny.

Důležité je i to, před jakým zářením konkrétní přípravek chrání. Většina typů dokáže kůži ubránit pouze před paprsky typu UVB. Daleko lepší je však sáhnout po kvalitnějších přípravcích, které jsou širokospektrální a brání proniknutí všech typů záření.

V drogeriích či v lékárnách najdete pestrý výběr opalovacích mlék, sprejů, gelů či olejů, a to nejen na opalování, ale také po opalování. Ani ty by ve vaší kosmetické taštičce neměly v létě chybět.

Díky obsahu pantenolu a dalších chladivých a regeneračních látek bude vaše pokožka namáhavé slunění lépe snášet a také zabráníte jejímu podráždění či alergické reakci na slunce, která se projevuje svěděním, tvorbou pupínků či šupinek.

VE SPRÁVNÝ ČAS NA SPRÁVNÉM MÍSTĚ

I přesto, že si chcete z dovolené odvézt to nejkrásnější opálení, nezapomínejte, že nic se nemá přehánět. Rovnice, že čím déle budete na slunci, tím hnědší bude vaše pokožka, zcela neplatí. Tvorba melatoninu má svou mez a po určité době na slunku se jeho množství vyčerpá. 

Celodenní ležení na slunci tak postrádá význam a navíc může být i nebezpečné. I při použití ochranných prostředků se kůže může poškodit. Daleko lepší variantou je dávkovat si vyšší a vyšší příděly slunce každý den. Kůže si tak vybuduje postupnou odolnost a opálení bude trvalejší. Přímému slunci byste se v létě měli vyhnout mezi 11 až 14 hodinou. V tento čas je lepší odpočívat ve stínu.

Spálit se nemusíte pouze na pláži, ale i při jízdě autem či při chození po městě. Na dostatečnou ochranu tedy myslete i při těchto činnostech a volte volnější a prodyšné oblečení. Rozhodně také nezapomínejte na pokrývku hlavy a dostatečný pitný režim.

KDY SI DÁT NA SLUNCE POZOR?

Slunce je fajn, ale občas umí být pěkně zákeřné. Pozor by si měly dát především těhotné ženy, u kterých může dojít k přehřátí plodu. Dalším strašákem u opalování v těhotenství je také vznik nevzhledných pigmentových skvrn, ke kterým je ženské tělo v tomto období náchylnější. Nezbytnou výbavou by při dovolené u moře či při výpravě na koupaliště měl být klobouk, kvalitní opalovací přípravek a dostatečné množství vody.

Stejně tak by se slunci měli vyhýbat lidé, kteří mají čerstvé tetování. Sluneční paprsky totiž mohou urychlit vyblednutí barev a nebo ztížit aplikaci inkoustu do vrchních vrstev pokožky. Tetovaná kůže je navíc po zákroku mnohdy velmi citlivá a kvůli slunění by docházelo k dalšímu podráždění. Pokud máte tetování již zahojené, pak vám v opalování nic nebrání, nicméně používejte opalovací přípravky s vyšším SPF.

Pobyt na přímém slunci se nedoporučuje ani malým dětem, osobám s kardiovaskulárním onemocněním a seniorům. Úpal nebo úžeh za opálení rozhodně nestojí.

Věříme, že si naše rady vezmete k srdci, a letní dovolenou si užijete plnými doušky! Bronz můžete chytat i při letních pobytech, které snadno rezervujete na Spa.cz!