AKTUÁLNĚ: Poukazy pro zdravotníky již na Spa.cz nepřijímáme. Děkujeme za pochopení.

Proč se otužovat?

Podívejte se na benefity, které vám malá změna životního stylu může přinést.

Otužování je jednoduchý způsob, jak zlepšit obranyschopnost svého organismu a upevnit své zdraví. Nevěříte?

Začít s otužováním je snadné. Jde jen o to překonat prvotní odpor a vystoupit z vlastní komfortní zóny. Častější pobyt v přírodě, spaní s otevřeným oknem, snížení vytápění o pár stupňů  či studená sprcha každé ráno vám citelně zlepší vitalitu již po 1 měsíci. Podívejte se na výčet benefitů, které vám pravidelné otužování může přinést!

Zlepšení imunity

Tím, že budete pravidelně vystavovat vaše tělo nižším teplotám, zlepšíte svou odolnost vůči sezónním chřipkám a nachlazení. Tělo se lépe adaptuje na různé teploty a změna ročních období či teplotní výkyvy pro vás nebudou problém. A pokud vás nemoc přeci jen dostane, bude mít lehčí a kratší průběh než u lidí, kteří se neotužují.

Nastartování metabolismu

Víte, že otužováním a změnou životního stylu můžete i výrazně zhubnout? Pokud si rádi dopřáváte dlouhé teplé koupele, nevědomky zpomalujete vstřebávání potřebných látek do krve a trávení. Naopak pocit chladu pomáhá trávení a zrychluje metabolismus.

Zlepšení vzhledu pokožky a vlasů

K tomu, abyste omládli, nebudete potřebovat zázračný elixír, ani plastickou operaci, stačí jen malá chvilka nepohodlí každý den a rázem budete o něco krásnější. Sprchování studenou vodou podporuje tvorbu mazových žláz. Díky tomu je pleť na první pohled vypnutější, mizí drobné vrásky a vy získáte “zdravou barvu”. Studená voda navíc stimuluje i vlasové folikuly a vy si tak po pravidelném otužování můžete užívat hustou a zdravě lesklou kštici!

Zvýšení plodnosti a lepší sex

Možná trošku překvapivé jsou účinky studené vody a chladu na mužskou potenci a plodnost. Mužské pohlavní orgány by měly mít o něco nižší teplotu než zbytek těla. Z toho důvodu jsou varlata uložena tak trošku mimo ostatní orgány. Tvorbě spermií nejvíce škodí dlouhé koupele v teplé vodě. Chladnější sprcha dokáže zvýšit počet spermií, a to dokonce stonásobně! Lepší prokrvení zase dokáže zlepšit erekci. Kdo by to byl řekl...

Méně stresu

Motivační kouči a terapeuté často doporučují zařadit studenou sprchu jako první úkol každého nového dne. Odbydete si tak to nejhorší a příjemně se nabudíte na další náročné úkoly dne. Opravdu na tom něco bude! Studená sprcha i procházky v přírodě mají na psychiku pozitivní vliv a pomáhají odplavit stres. Za ten skvělý pocit mohou hormony štěstí endorfiny.

Více energie

Zažili jste někdy během studené sprchy nebo ponoru do bazénku v sauně pocit, že se nemůžete nadechnout a marně lapete po dechu? Tyto zdánlivé problémy s dýcháním souvisejí se zvýšenou potřebou kyslíku. Díky důkladnému okysličení všech orgánů v těle dostanete do těla nebývalou energii. Zkuste ranní kávu vyměnit za chvilku nepohodlí ve sprše a sami pocítíte rozdíl!

Lepší spánek

Zatímco chladná sprcha po ránu vás probudí, na večer vás chladný vzduch pomůže ukolébat ke spánku. Naučte se spát při otevřeném okně a nebo si alespoň před ulehnutím do postele pořádně vyvětrejte. Doporučovaná teplota v ložnici by měla být 15 - 18 °C. Za těchto podmínek může organismus během spánku regenerovat a odpočívat. Správná teplota pro spánek trvale zlepšuje kvalitu života a je velmi snadným způsobem, jak si upevnit své zdraví.

Vytrvalost a trénink vůle

Při otužování je velmi důležitá pravidelnost. K tomu, abyste se odhodlali každý den k trošce nepohodlí při studené sprše či procházce za sychravého dne, je potřeba odhodlání a silná vůle. Každodenním otužování zlepšíte nejen stav vašeho fyzického těla, ale také vytrénujete vaši odolnost. To se vám v každodenním životě bude určitě hodit!

Lepší cirkulace krve svalová regenerace

Tím, že si zchladíte tělo, nutíte své srdce, aby bylo rychleji a intenzivněji dodávalo krev ke všem orgánům. Dochází tak k regeneraci svalů, kloubů i ke zlepšení kondice vašeho krevního oběhu. Pobyt v sauně a následné zchlazení se doporučuje sportovcům po tréninku právě proto, aby jejich svalstvo rychleji zregenerovalo. Nicméně o tom, že saunování svědčí i nesportovcům, nemůže být pochyb.

Zmírnění celulitidy

Nevzhledná pomerančová kůže na zadních partiích alias celulitida je postrachem mnoha žen. Ačkoli obecně se považuje za problém spíše dam při těle, váha nemá na celulitidu vliv a trápí i velmi hubené ženy. Celulitida vzniká jednak geneticky a jednak sedavým způsobem života. Zmírnit její projevy, nebo alespoň trošku vyhladit ďolíčky na stehnech, pomůže každodenní sprchování střídavě teplou a studenou sprchou. Díky rozproudění krve a lymfy se celulitida ztratí.

Dáte otužování šanci? Na rozdíl od ostatních sportů a wellness aktivit nepotřebujete nic jiného než pevnou vůli a chuť překonat trochu nepohodlí.

O tom, jak s otužováním začít, vám více prozradí článek o otužování v Lázeňských novinách!