Jak na prevenci zdraví?

Dodržujte 5 základních doporučení!

Zdraví je to nejcennější, co máme, a měli bychom o něj pečovat. S nadcházejícím podzimem a aktuální epidemiologickou situací se to zdá jako poměrně náročný úkol, ale nebojte - k tomu, abyste se udrželi v co nejlepší kondici stačí dodržovat 5 základních doporučení:

Dobrý spánek je základ

O tom, že spánek je pro lidský organismus velmi důležitý, již byly popsány stohy papíru, ale málokdo si na spánku dává dostatečně záležet. Vědci a lékaři doporučují optimální dobu spánku alespoň 8 hodin denně. Spát bychom měli při teplotě mezi 16 - 19 °C a rozhodně bychom si před ulehnutím do postele měli odpustit kofein a alkohol.

Co lidskému organismu škodí snad úplně nejvíce je tzv. modré světlo, které v mozku potlačuje tvorbu spánkového hormonu melatoninu, a my kvůli tomu ztrácíme schopnost snadno usnout. Tělo je od přírody naprogramované k tomu, aby se připravilo na spánek se setměním. Díky modernímu osvětlení, televizním obrazovkám a monitorům počítačů tuto přirozenou schopnost potlačujeme a zaděláváme si tak na velké potíže. Během spánku totiž dochází k regeneraci všech orgánů a dlouhodobé ignorování spánkové dysbalance může způsobit nevratné škody nejen na psychice, ale i na fyzické kondici a našem zdraví.

Moderní technologie či drahé léky nám bohužel kvalitní spánek nenahradí. K čemu nám ale technologie mohou pomoci, je monitoring spánku. Fitness náramek a speciální aplikace vyhodnotí, jak spíte, a vy si na základě získaných dat můžete upravit svůj denní a večerní rytmus.

TIP Spa.cz: Pocit vyspání dorůžova mohou umocnit i příjemné sny, které se nám zdají zpravidla těsně nad ránem. Pokud si chcete prožít svůj čokoládový sen, rezervujte si stejnojmenný pobyt v Mariánských Lázních.

Jsme to, co jíme

Strava má vliv nejen na naše tělo, ale mikroflóra v našich střevech ovlivňuje i to, jak se cítíme. Čím kvalitnější potraviny budeme konzumovat, tím zdravější budeme, a tím lepší budeme mít náladu.

Velká změna stravovacích návyků se jen těžko provádí ze dne na den, ale pokud se chcete cítit lépe, je pár věcí, které můžete udělat hned: každý den zařaďte do svého jídelníčku jednu porci ovoce a jednu porci čerstvé zeleniny. Vařte z kvalitních lokálních surovin a vyhýbejte se průmyslově zpracovaným potravinám. Jídlo si rozumně rozplánujte do celého dne - nezapomínejte na pořádně vydatnou snídani, ani na svačinky mezi hlavními jídly. Omezit také zkuste množství cukru, kávy a alkoholu. Myslete na pitný režim a popíjejte během dne čistou vodu, minerálku nebo bylinkové čaje.

Změny na sobě po drobných úpravách jídelníčku pocítíte již během pár dní. Důležité je nepodlehnout mámení fast foodů a nezdravých jídel a ve svém úsilí zdravě se stravovat pokračovat. Překvapí vás nejen úbytek na váze, ale i lepší zažívání, lepší spánek a větší radost ze života.

TIP Spa.cz: Poraďte se s odborníky o tom, jak by měl váš jídelníček vypadat při pobytu v hotelu Ermi v Jincích. Pobytový balíček Detoxikační pobyt v Brdech je určený pro všechny, kteří chtějí se svou postavou něco udělat.

(o)Tužme se!

Otužování je levný a spolehlivý způsob, jak zlepšit markantně své zdraví. Budování tělesné odolnosti nás připraví na “horší časy”, tedy na období podzimního nečasu, chřipkovou epidemii i na chladná zimní rána. Otužování posiluje nejen tělo, ale i vůli. Pevná vůle a odhodlání se vám v běžném životě budou hodit při nejrůznějších situacích.

Pro začátek stačí opravdu málo - vyjděte si na procházku i v sychravém počasí, uberte jednu vrstvu oblečení a nastavte termostat na nižší teplotu, než je běžné. Postupně můžete začít trošku experimentovat a zkoušet, co ještě vydržíte. V otužování nejde však o lámání rekordů, nýbrž o to, zvítězit sám nad sebou. Koupání v ledové řece či pobyt s návštěvou kryosauny jsou už vyšší úrovní a není radno na začátku vaší cesty otužilce nic uspěchat. Postupujte pomalu, ale rozhodně, budete překvapeni, jak brzy se dostaví první výsledky. Nebojte se nepohodlí a vykročte ze své komfortní zóny třeba každodenní studenou ranní sprchou nebo se naučte spát při otevřeném okně. Více o otužování se dočtete v článku Proč se otužovat.

Přírodní doping povolen

Běžná preventivní péče o zdraví se dá zvládnout i bez polykání prášků a všelijakých preparátů. Zimu hravě zvládnete i za pomoci bylinek a přírodních produktů.

Vyzkoušejte třeba zahřívací čaj z čerstvého zázvoru, medu a citronu. Nejen že vás zbaví prvních příznaků chřipky či rýmy, ale pomůže vám i s trávením a nastartuje váš metabolismus. Oblíbeným nápojem v zimních měsících je i tzv. zlaté mléko. Jde o směs kurkumy, mléka a koření, které vás povzbudí, prohřeje a dodá vám sílu bojovat se sezónními virózami. Kromě toho je látka kurkumin obsažená v kurkumě velmi významným antioxidantem, díky kterému se zbavíte škodlivých látek z celého těla.
Na nachlazení je perfektní i čaj z lipového květu a nebo z jitrocele.

Pro dobrý spánek a veselou mysl si můžete připravit například čaj z meduňky či CBD kapky s výtažkem z konopí. Podzimní a zimní chmury umí skvěle zahnat třezalka a pro povzbuzení si místo ranní kávy můžete dát třeba exotický čaj yerba maté a sypaný zelený čaj. Tipy na posílení imunity naleznete v článku 9 tipů, jak posílit imunitní systém.

TIP Spa.cz: Konopí je aktuálně léčivem, které se vrací na výsluní a ze kterého není potřeba mít strach. Výtažky z konopí umí báječně uvolnit svaly a pomoci od bolavých kloubů. Vyzkoušejte si to na vlastní kůži třeba při pobytu Jílovokonopná meditace v Mariánských Lázních.

Nestresujte se!

Poslední a a nejdůležitějším bodem je klid. Pro mnohé z nás představuje toto doporučení jen těžko splnitelný úkol. V průběhu celého dne nám hlavou běží, co všechno musíme splnit. Rodina, nadřízení, podřízení i úplně cizí lidé nás celý den uvádějí do nelehkých situací, se kterými si musíme nějak poradit, a po celodenním maratonu nemáme čas na nic. Jak se z toho nezbláznit?

Zatímco krátkodobý stres není nic, čeho bychom se měli obávat, dlouhodobý stres má na lidský organismus prokazatelně velmi špatné účinky. Nejlepší je se mu samozřejmě zcela vyhnout, ale v praxi je to zcela nereálné. Daleko účinnějším způsobem, jak si stresem nenechat rozházet rovnováhu, je naučit se ho postupně eliminovat.

Dopřejte si dostatek času pro rodinu a pro vaše blízké, ale i sami pro sebe. Dělejte to, co vás baví. Nezáleží na tom, jestli je to hraní na kytaru, malování, čtení nebo třeba jízda na kole. Důležité je, že si u toho vyčistíte hlavu a na chvilku vypnete od řešení každodenních starostí. Dopřát si můžete i lenošení v teplé vaně či uvolňující masáž. Hýčkejte se a nezapomínejte na to, že žijeme jen jednou a jen na nás záleží, jak kvalitně si nám přidělený čas na tomto světě užijeme.

TIP Spa.cz:  O tom, že nicnedělání může být sladké jako med, se přesvědčte při pobytu Medem proti stresu v Mariánkách.